Is ActiveCampaign een slimme keuze? Hoe kies je en wat is het verschil tussen bedrijven met een goede en slechte strategie?

ActiveCampaign is een email marketing provider waarbij je automatisch massa mails kunt versturen naar je contacten. Email marketing is nog steeds de meest aantrekkelijke vorm van marketing en dat zal de komende tijd ook niet veranderen. Het is alleen wel belangrijker dan ooit dat je relevanter gaat mailen. Daar heb je tooling voor nodig die dat kan.

Het contact staat centraal

Laten we voorop stellen dan tools altijd een middel is. Geen doel. Dit geldt ook voor ActiveCampaign. Ga dus niet met e-mail marketing aan de slag als je gehoord hebt van anderen “dat het werkt” of omdat je dat er bij wilt gaan doen. Dat is namelijk niet de juiste insteek. Dit zie je altijd terug in de resultaten. Ook met ActiveCampaign.

Dus ActiveCampaign is een middel. Het doel van dit middel is meestal verkopen realiseren. Soms in combinatie met het leveren van een product en/of mensen betrokken te houden bij een challenge die ze volgen. In dit artikel ga ik in op het onderdeel verkopen.

Verkopen werkt in de basis als volgt. De potentiële klant heeft een probleem, jij hebt de oplossing. Deze oplossing heeft een waarde voor de klant en dat wordt omgezet in een transactie wat je omzet oplevert.

Verkopen doe je dus altijd aan personen. Ook als je in een B2B markt zit. De transactie wordt dan wel gedaan door een bedrijf, maar de personen binnen dat bedrijf maken altijd de keuze wel of niet met je in zee te gaan.

Contactenlijst van ActiveCampaign
  • DEEL
  • DEEL
  • DEEL
  • DEEL

Bij ActiveCampaign staat het contact centraal. Het is namelijk een persoon met zijn/ haar problemen, uitdagingen, toekomstbeeld, enz. Dat maakt iemand menselijk. Bij o.a. Mailchimp wordt gedacht in lijsten (met personen). Erg gek want er wordt hierbij vanuit gegaan dat een hele lijst gevuld is met allemaal identieke personen. Vergeet dat maar. Deze denkwijze kost je ontzettend veel omzet. Je verkoopt namelijk niet aan een lijst, maar aan personen. ActiveCampaign begrijpt dit gelukkig wel.

Mailchimp wordt behoorlijk overgewaardeerd

Dit is de reden waarom we nooit Mailchimp gebruiken. Het was in het verleden een mooie tool, maar ze zijn tegenwoordig achterhaald. Mailchimp wordt daarom behoorlijk overgewaardeerd. Mailchimp is eigenlijk alleen nog maar geschikt als je het voor een hobby in wilt zetten en maximaal 2000 contacten hebt. Dan is de tool namelijk gratis. Is het je doelstelling een serieus bedrijf op te bouwen, dan is het belangrijk dat je op contactniveau gaat denken.

beter segmenteren

De oplossing zit hem in segmenteren. Op deze manier kun je waarde toevoegen aan een persoon die het probleem wil oplossen wat jij kunt oplossen. Er zijn dus verschillende wegen naar de oplossing die je kunt bieden.

Bij Activecampaign kun je segmenteren op o.a. deze manieren:

  • Contact Details: splitsen op basis van contactgegevens zoals tags (interesses)
  • Acties: splitsen op basis van een actie zoals klikken op een hyperlink of openen van een mail
  • Geografie: splitsen op basis van geografische data zoals de woonplaats van iemand
  • Website- en eventgegevens: splitsen op basis van het website gedrag van iemand. Hoe vaak en welke webpagina bezocht is bijvoorbeeld
  • Datum en Tijd: splitsen op basis van een bepaalde tijd of datum
  • Eigen velden: Wanneer je meer data aan een contact kunt koppelen, dan kun je deze data ook gebruiken voor het segmenteren. Het is ook mogelijk deze data toe te voegen aan de inhoud van een mail of via deze data andere content naar een contact te sturen binnen hetzelfde mailtje. Voorbeelden kunnen zijn branche, merk, type, enz. Dit is per onderneming verschillend.

Contact segmentatie opties in ActiveCampaign
  • DEEL
  • DEEL
  • DEEL
  • DEEL

Op deze manier ben je in staat om mensen anders te benaderen op basis van hun interesses en het gedrag wat ze hebben laten zien. Op deze manier ben je in staat relevanter te zijn.

Relevanter zijn

Relevant zijn is essentieel in marketing. Dit komt gedeeltelijk omdat we het tegenwoordig allemaal druk hebben en onze tijd dus efficiënt moeten besteden. Er zitten maar 24 uur in een dag en het ziet er naar uit dat dit voorlopig niet zal veranderen. 😉 Houdt daar rekening mee.

Er is tegenwoordig veel concurrentie, hoor ik vaak. Ergens klopt dat ook wel. Dit hoor ik vaak van bedrijven die niet durven te kiezen. Als je zelf niet durft te kiezen, dan kun je ook niet gekozen worden waardoor je enorme concurrentie ervaart. Kies een niche en koppel daar een sterke belofte aan en je bent automatisch een stuk relevanter voor je doelgroep. Wij coachen klanten hierin want 72% van de producten en diensten falen omdat de relevantie mist.

Wanneer je een sterke belofte hebt zul je zien dat je veel makkelijker gaat verkopen. Dit komt omdat je het “reptielenbrein” triggert wat verantwoordelijk is voor 95% van je beslissingen. Dat deel van je brein houdt o.a. van contrast.

50 mails per dag in de inbox

Ga er eens voor het gemak vanuit dat je contacten elke dag 50 mails in hun inbox ontvangen. Daar staat jou mail tussen. Je valt op tussen die andere 49 mails door ontzettend relevant te zijn en door een onderwerp te gebruiken wat triggert de mail te openen.

Doe je dat niet, dan kun je beter stoppen met email marketing want het is zonde van je tijd. Daar maakt ActiveCampaign geen verschil in.

strategie

Het belangrijkste van marketing is de strategie. Dat is namelijk de fundering van je marketing huis. Is die fundering slecht, dan kun je niets met het huis omdat dit op instorten staat.

In je strategie heb je altijd een einddoel in beeld. De interactie met het contact bepaald wat de volgende stap is om bij dat einddoel te komen. Dit is gelukkig vergaand te automatiseren met ActiveCampaign. Op deze manier ben je relevant en blijf je interactie houden met je contacten.

Je ziet dat dit een hele andere strategie is dan “zomaar wat mailen” of “we moeten zoveel mogelijk waarde weggeven, dan worden ze vanzelf klant”. De 1e gaat nooit werken. De 2e variant werkt redelijk.

We gaan er nog steeds vanuit dat je contact 50 mails per dag krijgt. Je mailt regelmatig en geeft behoorlijk wat waarde weg. Omdat de tijd schaars is blijft je mailtje liggen. Er is namelijk te weinig tijd om de waarde uit je mail te lezen en in de praktijk te brengen. Mensen willen eerst je gratis waarde benutten voordat ze overgaan tot aankoop. Door teveel waarde weg te geven stel je het verkoopmoment uit. En nu komt een bekend gezegde in me naar boven. Was dat niet “van uitstel komt afstel”… 😉

Hoe dat precies moet, dat leren we je graag. We besparen je minimaal 3 jaar aan leercurve. Neem hiervoor even contact met ons op.

Hoe werkt ActiveCampaign

Voor onze klanten hebben we uitleg video’s gemaakt over ActiveCampaign. Hieronder heb ik een overview video geplaatst zodat je kunt zien hoe ActiveCampaign er uitziet.

De meeste waarde van ActiveCampaign zit hem in de automatiseringen. Je voelt hem al aankomen, hierdoor kun je de gehele mailflow volledig automatiseren. Op deze manier kun je meer mensen helpen en meer positieve impact creëren op de wereld.

Niet alleen de mails kun je automatiseren met ActiveCampaign. Ook het segmenteren. Als een contact een bepaalde segmentatie trigger heeft getriggerd, dan kan daar volledig automatisch een vervolg aan gegeven worden.

Een klant van ons haalt een conversie van lead naar klant van 64%. Dat is enorm en de automatiseringen in Activecampaign zijn hier bijna volledig verantwoordelijk voor.

Dit zijn de opties die je kunt gebruiken in ActiveCampaign:

Verzendopties van ActiveCampaign automatiseringen
  • DEEL
  • DEEL
  • DEEL
  • DEEL

Contact voorwaarden van ActiveCampaign automatiseringen
  • DEEL
  • DEEL
  • DEEL
  • DEEL

Contact acties van ActiveCampaign automatiseringen
  • DEEL
  • DEEL
  • DEEL
  • DEEL

Verspil niet je reputatie

Als je gaat mailen, dan heb je te maken met reputatie. Filteren de spamfilters je mailtje eruit of kom je binnen in de inbox. Bij Sitesmid weten we hoe het werkt en voorkomen we dat je in een negatieve reputatie spiraal komt te zitten.

Maar er is een groot voordeel! Je hebt zelf je eigen reputatie voor een groot deel in handen. Deze reputatie bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Hoe clean is je lijst
  • Hoe relevant is je content
  • Een aantal technische instellingen die vertrouwen meegeven

Spam is het krijgen van mail die je niet wilt hebben. Mails die niet relevant zijn dus. Als je zorgt dat elk mailtje die je verzendt naar iedere persoon relevant is, dan zit je goed. Anders heb je een grote uitdaging met de spamfilters. Wat je bijvoorbeeld niet moet doen:

  • Een lijst aankopen en gaan mailen (is ook verboden bij wet)
  • Een hele oude lijst gaan mailen
  • Iedereen al je mails sturen (niet segmenteren)
  • Mensen die al een tijdje je mails niet meer openen blijven mailen

Aan ingewikkelde tools heb je niets

Ingewikkelde tools gebruik je niet of niet in de volle potentie. Dat begrijpt ActiveCampaign als geen ander. Dit heeft er voor gezorgd dat ActiveCampaign de meest moderne en intuïtieve marketing automation tool is waar je marketing en sales funnels (de klantreis vanaf het 1e contact op een ander platform t/m een verkoop en meestal verder) mee kunt maken.

Automatisering workflow in ActiveCampaign
  • DEEL
  • DEEL
  • DEEL
  • DEEL

Dit is een automatisering workflow in ActiveCampaign. Erg intuïtief zoals je ziet. Je kunt de “blokjes” zo in de automatisering slepen of naar een andere plaats slepen. Je zit in 1 oogopslag wat er gebeurt in deze automatisering zonder verder door te moeten klikken.

Weet je wie van je contacten op dit moment het dichtst bij een verkoop staan?

Deze data kun je uit een marketing en sales pipeline halen. ActiveCampaign heeft hier een mooie oplossing voor ontwikkeld.

Deal pipeline in ActiveCampaign
  • DEEL
  • DEEL
  • DEEL
  • DEEL

 

Email marketing voeren is immers niet een doel. Het is een middel naar meer omzet. Deze oplossing van ActiveCampaign helpt je de tool te gebruiken voor het behalen van meer omzet. 🙂 Dat is de kracht van email marketing en een sales pipeline gecombineerd.

Als je weet wie bijna overgaat tot aankoop, dan kun je extra energie steken in deze mensen. Hier zit namelijk je toekomstige omzet. Op deze manier kun je je conversiepercentage verhogen.

Mocht je de komende tijd een dipje verwachten in omzet, dan kun je hier wat extra tijd in steken zodat je ook in lastige periodes voldoende omzet hebt. Dit is natuurlijk een tijdelijke oplossing waarbij je pieken en dalen glad kunt strijken.

Heb je structureel een omzet probleem, dan komen er te weinig leads binnen op je marketing funnel of is de conversie van je funnel te laag.

Op deze manier kun je ook uitrekenen hoeveel toekomstige omzet in je pipeline zit. Hierdoor kun je gerichte keuzes maken zodat je je omzet doelstelling haalt.

ActiveCampaign is een van de weinige tools die dit begrijpt en mogelijk heeft gemaakt.

Je omzetdoelstelling behalen. Gegarandeerd!

We helpen klanten met het behalen van hun omzet doelstelling. Dit geeft je zowel zakelijk als privé rust. Dit is beter voor je klanten, je personeel en voor jezelf. Zo kun je je focussen waar jij goed in bent. Nog meer klanten blij maken! 🙂

Wij besparen je 3 jaar aan leercurve

Als je met ons gaat samenwerken helpen we je uiteraard met vragen over ActiveCampaign. Het is een intuïtieve tool, maar je zult uiteraard vragen krijgen. Die kun je gewoon in het Nederlands aan ons stellen en we helpen je verder. Daarnaast hebben we Nederlandse instructievideo’s waardoor je altijd verder komt als je er even niet uitkomt. Vraag hier een 14 daagse gratis trial aan.

We coachen je graag op het gebied van strategie en sales. Hierdoor besparen we je minimaal 3 jaar aan leercurve. Wat gaat die tijdsbesparing voor jou en voor je bedrijf betekenen…

Heb je al een ActiveCampaign account. Geen probleem. Je kunt zonder iets te verliezen overstappen. Je ActiveCampaign account blijft hetzelfde. Het verschil is het gaan gebruiken van onze Nederlandse support, uitleg video’s en strategische kennis die je 3 jaar aan leercurve gaan besparen.

Share This

Deel dit bericht...

Deel dit bericht met je vrienden!

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten