bloggen

Hoe lang moet een blog zijn?

Hoe lang moet een blog zijn?

door | mei 2, 2016 | bloggen | 0 Reacties

Hoe lang moet een blogpost zijn om hoog te scoren in Google?

Wees kort maar krachtig!

Mensen zijn eigenlijk niet echt lezers. We zijn veel meer gericht op beeld en video. Richt je daarom niet op de lengte van je blog. Veel belangrijker is de relevantie. Zorg dat elke zin relevant is. Haal de rest uit je blog.

Een blog kan dus bestaan uit een paar zinnen (zoals dit blog), maar kan ook een behangrol zijn. 😉 Een behangrol is alleen effectief als elke zin relevant is. Anders haken mensen af en dat is slecht voor je Google posities.

Er zijn een aantal stelregels

Zelf ben ik geen fan van deze stelregels. Let er niet teveel op, het bovenstaande is veel belangrijker. Toch wil ik ze met je delen.

Minimum aantal woorden

Minimum aantal woorden volgens Google experts

 

Bovenstaand is ver weg het belangrijkste. Er zijn echter nog wel wat meer criteria. Volgens Google experts is het verstandig dat een blog bericht minimaal 300 woorden lang is. Ook de seo plug-in van Yoast (een musthave) raad dit aan.

Maak een blog rijker dan alleen tekst

Mensen zijn niet echt lezers. We zijn veel meer gericht op beeld en video. Kijk maar eens naar de ontwikkeling op social kanalen. Vroeger was Facebook vooral tekst. Nu ligt de nadruk op beeld en video. Of kijk nog eens naar Instagram, daar zie je het effect nog meer. Plaats meerdere soorten content op je blog en je zult zien dat dit snel verschil gaat maken in je bezoekers aantallen. Bezoekers blijven langer op je website omdat ze je filmpje wel zien vergeleken met het snel scannen van je tekst en weer snel terug gaan naar Google. Probeer het eens. 

Er zijn verschillende soorten content. Denk aan video, afbeeldingen, tekst natuurlijk. Maar ook een pdf of een audio bestand zijn content soorten. Laat mensen informatie bij je consumeren via verschillende soorten content en ze krijgen sneller een betere band met je. Ook krijg je sneller een expert status.  

Nog een seo tip van me als je gaat werken met video. Google kan helaas nog niet goed de inhoud van je video indexeren. Een blog met alleen zo’n video is ook lastig scoren in de zoekmachines. Het is verstandig de hoofdleinen van de video ook uit te schrijven en dit in hetzelfde blog te plaatsen. Dit zorgt voor een uitstekende indexering, maar je helpt bezoekers die toch graag willen lezen ook écht verder. En dan komen we meteen op het laatste punt.  

Help je bezoeker écht verder

Zonder dit is er geen bestaandsrecht van een blog of überhaupt content online. Wat je schrijft moeten bezoekers dus écht verder helpen. Somige ondernemers hebben daar moeite mee. “Moet ik nou echt alles vertellen wat ik weet…” en “Hoe kan ik dan nog wat verkopen?” hoor ik regelmatig.

Informatie is tegenwoordig erg belangrijk voor potentiele klanten om een beslissing te kunnen maken of ze bij je kopen of niet. Dus dat is erg belangrijk. Je kunt mensen bijvoorbeeld heel goed helpen met het implanteren van de informatie, niet de informatie zelf. Die is namelijk vrijwel altijd al gewoon gratis beschikbaar op het internet. Het implanteren van die informatie is tegenwoordig meestal het grote probleem. 

Nu hoef je niet meteen alles te vertellen, je kunt natuurlijk best wat overhouden voor in je produchten. Maar vertel zeker wel de informatie die belangrijk is voor het maken van de beslissing.  

Ik hoop dat je deze blog waardevol vondt. Laat even weten wat je er van vindt door te reageren in de reacties. Het lijkt me leuk om wat van je te horen. Heb je nog vragen omtrent deze onderwerpen, dan hoor ik het graag. Ik zal je onderwerp binnenkort behandelen in een nieuwe blog. 

0 reacties

Een reactie versturen Reactie annuleren

Auke Roelevink

Share
Published by
Auke Roelevink

Recent Posts

Moet ik in verband met het gebruik van ActiveCampaign een Functionaris voor de Gegevensbescherming aanstellen onder de nieuwe privacywetgeving?

Er zijn drie specifieke gevallen aan te wijzen wanneer het verplicht is om een Functionaris…

6 jaar ago

Zorg voor een optimaal bereik met ActiveCampaign

ActiveCampaign is een e-mailautomatiseerder waarmee je gemakkelijk en snel campagnes en zogenaamde ‘automatiseringen’ kunt versturen.…

6 jaar ago

het gouden ei van e-mailautomatisering

Het sturen van geautomatiseerde e-mails naar grote groepen ontvangers is tegenwoordig niet meer weg te…

6 jaar ago

Hoe veilig is WordPress nu eigenlijk?

Wordpress wordt inmiddels door meer dan 60% van de websites (die over een CSM beschikken)…

6 jaar ago

Een website maken met WordPress

Een website maken met Wordpress is redelijk eenvoudig. Helemaal wanneer je gebruikt maakt van de…

6 jaar ago